Terug naar Canada, Kimberley - Reisverslag uit Kimberley, Canada van Handels Fam. - WaarBenJij.nu Terug naar Canada, Kimberley - Reisverslag uit Kimberley, Canada van Handels Fam. - WaarBenJij.nu

Terug naar Canada, Kimberley

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Handels

15 Augustus 2015 | Canada, Kimberley

Vanochtend tijdens het ontbijt nog gebeld met Opa&oma die aan het logeren zijn in Rosmalen. Daar was het laat in de middag en wij gingen ontbijten. Na het ontbijt de camper rij-klaar gemaakt en rond 9.00u vertrokken we. Eerst nog boodschappen doen bij ene grote vers-supermarkt (formaat Makro) want de boodschappen zijn in USA toch wel een stuk goedkoper en we hebben nog 2 weken te gaan. Dus frisdrank ingeslagen alsook vlees en andere levensmiddelen. Fruit hebben we maar niet gekocht want soms doet men daar moeilijk over bij de douane. We rijden vanaf Whitefish via de 93Noord naar de grens. De weg is weer goed te rijden en erg mooi. Langs de weg zien we veel witte kruisjes staan van mensen die verongelukt zijn. Dat moet haast wel in de inter gebeuren want de weg is echt heel erg breed en overzichtelijk etc. Met het lokale ROCK radio station op rijden we met 80-100 km/u richting grens. Bij de grens kies ik op het allerlaatste moment voor de linker rijstrook en rij niet achter de colonne van campers voor me via de rechter rijstrook. Mogelijk was dat ons geluk want alhoewel de douane beambte kritische vragen stelde (o.a. laat de kinderen hun gezicht zien, wat voor werk doe je in NL ?!) mochten we na een paar minuten doorrijden. De campers die eerst voor ons reden stonden langs de weg geparkeerd voor verdere controle !
Onderweg naar Kimberley stoppen we nog bij een historisch plaatsje (Fort Steele). Men heeft daar oude huizen bewaard van een dorpje en deze aangevuld met gerestaureerde / nagebouwde huizen. Je ziet hoe het leven was rond 1890-1910. Erg leuk om daar rond te lopen en alle huizen / winkels / werkplaatsen naar binnen te lopen. Je ziet bv. ook een smit en een leerbewerker etc. Je kan ook goud-wassen. Tibbe krijgt uitleg hoe hij de stenen en aarde moet "wassen". Tibbe is zeer aandachtig bezig en ja hoor......er zitten goudschilfers in de waspan ! Wel 8 stukjes echt goud (23karaat aldus de man). Tibbe mag de goudschilfers in een buisje meenemen.
We besluiten niet naar Kimberley town te rijden maar naar de camping die we eerst tegenkomen.
De camping is weer een schot in de roos. We staan tussen de bomen aan de bovenzijde van een grote rivier. Nadat de camper goed staat en alles is aangesloten en uitgeschoven, gaan we richting de rivier.
Dit is de rivier waar het goud inzit dus we gaan gelijk weer met onze handen graven in de modder en kiezel. En warempel, bij een stilstaand stukje water heeft Dorien een mini-schilfer goud gevonden. Deze wordt bij de vondst van Tibbe gedaan. Gelijk overwegen we naar een winkel te gaan om een goud-waspan te kopen.....goudkoorts noemt men dat....
We blijven lekker bij de rivier en gooien met stenen en zien vissen zwemmen. Het is hier erg mooi en de natuur is gewoon overweldigend. Loek en ik zitten nu nabij de douches omdat daar wifi is en ik dan het reisverslag kan bijwerken (en Loek zijn whatsapp berichten kan lezen). Dorien is bezig met het diner. Vanavond staat op het menu: gebakken aardappels met gefruite uitjes, vlees (waarschijnlijk hamburgers) en salade. Als toetje yoghurt en ijs. Dit geserveerd met een lekkere witte Chardonay (Jacobs creek) en appelsap. We moeten morgen nog besluiten of we hier misschien nog 1 nacht langer blijven of dat we morgen doorrijden richting Radium Hot springs. We zien het wel..... we hebben geen haast !

• 16 Augustus 2015 - 04:00

Linda:

Gaaf hoor Tibbe & mama, de goudzoekers. Niet teveel vinden he want dadelijk krijgt mama nog meer shop koorts

• 16 Augustus 2015 - 08:42

Oma:

Als dit zo spannend doorgaat met jullie zie ik jullie nog niet naar huis komen of met zakken vol goud!!! Kus opa en oma